Sunday 23 March 2014

Rajuk

Aissssshhhhhhh......

Itu lah reaksi pertama apabila aku mendengar tema bagi post kali ketiga ini. Dalam banyak-banyak tema yang ada, mengapa mesti rajuk juga yang menjadi pilihan pensyarah ku ini. Apa-apa pun tugasan telah diberi jadi aku perlu menerimanya samada aku suka ataupun tidak.

Bagi aku, perbuatan merajuk ini merupakan salah satu lumrah kehidupan manusia untuk menunjukkan ketidakpuasan terhadap sesuatu. Perbuatan ini lebih terserlah dalam kalangan kanak-kanak, dan kebiasaanya kita boleh mengetahui seseorang itu merajuk melalui mimik muka dan gerak tubuhnya. Antara kebiasaan yang sering dilakukan apabila merajuk adalah berpeluk tubuh, menjauhkan diri, tiada 'eye contact' dengan orang lain, memuncungkan mulut dan macam-macam lagi. Namun begitu, bukan kanak-kanak sahaja yang pandai merajuk tetapi orang dewasa juga.


Melayan rajuk kanak-kanak adalah lebih mudah daripada melayani rajuk orang dewasa. Mengapa aku katakan begitu?, kerana kanak-kanak lebih mudah untuk dipujuk berbanding orang dewasa. Lebih rumit apabila yang merajuk itu adalah tergolong daripada kaum hawa, parah jadinya jika tidak kena pada gaya memujuk.

No comments:

Post a Comment