Sunday 11 May 2014

HEIDI



Malam ini, aku baru sahaja selesai membaca satu novel bahasa Inggeris yang bertajuk Heidi yang dikarang oleh Johanna Spyri. Aku membeli novel ini kerana ingin mempraktikkan bahasa inggerisku dan atas kebosanan yang melampau, aku telah berjaya menghabiskannya dalam masa 2 hari sahaja. Walaupun novel ini adalah novel klasik tetapi olahan kata-kata yang digunakan dalam novel ini tidak begitu sukar dan mudah untuk difahami.

Novel ini berkisahkan kehidupan Heidi, seorang anak yatim piatu yang kematian ayah dan ibu sejak dari kecil lagi. Heidi kemudiannya dijaga oleh mak cik nya iaitu Deta tetapi apabila Heidi mencecah umur 8 tahun, Deta telah membawa Heidi ke Dörfli iaitu sebuah perkampungan yang terletak berhampiran di pergunungan Alps di Switzerland untuk diserahkan kepada datuknya. Datuk Heidi tinggal di bahagian atas dan agak terpencil daripada perkampungan tersebut.Datuk Heidi seringkali dilabel sebagai orang tua yang gila dan pemarah oleh masyrakat di kampung tersebut dan dia digeruni ramai. Deta terpaksa menyerahkan Heidi untuk dijaga kepada datuknya kerana beliau tidak dapat menjaga Heidi kerana ingin bekerja di Frankfurt, German dan bimbang tiada siapa yang boleh menjaganya apabila dia keluar bekerja.

Pada permulaan, datuk Heidi berasa marah terhadap Deta kerana secara tiba-tiba sahaja meninggalkan Heidi untuk dijaganya dan memberitahu Deta untuk membawanya pulang bersama dia. Deta berkeras juga untuk meninggalkan Heidi di situ kerana datuk tersebut sahaja lah satu-satunya ahli keluarga terdekat yang masih hidup. Dengan itu, bermulalah kehidupan Heidi bersama-sama datuknya di pegunungan tersebut. Datuk Heidi mempunyai beberapa ekor kambing dan mengupah seorang budak lelaki bernama Peter untuk menggembala kambing-kambing kepunyaannya itu. Peter merupakan satu-satunya kawan kepada Heidi dan Heidi pula sering mengikut Peter keluar untuk menggembala kambing-kambing itu ke kawasan yang lebih tinggi untuk diberikan makan. Semakin lama, Heidi mula berasa selesa dan seronok tinggal di kawasan pergunungan tersebut. Suasana di pergunungan itu amat cantik kerana dilatari oleh pergunungan Alps yang bersalji dan Heidi amat kagum dengan kecantikan kawasan persekitaran apabila tiba waktu matahari terbenam. Datuknya juga berasa begitu juga dan mereka tinggal bersama dengan gembira dan bahagia.

Tetapi setelah beberapa ketika berlalu, Deta kembali ke perkampungan tersebut untuk membawa Heidi pulang bersamanya kerana beliau mendapat khabar berita bahawa seorang anak yang kaya di Frankfurt, German memerlukan seorang teman untuk belajar kerana beliau tidak sihat dan mempunyai guru peribadi yang sering datang ke rumah untuk mengajar. Deta lihat ini sebagai satu peluang supaya Heidi dapat turut serta belajar dan akan menjamin keselesaan hidup Heidi. Adakah Heidi akan mengikut makciknya Deta ke Frankfurt?, apakah yang akan dilakukan oleh datuk Heidi?, bagaimana pula perasaan Peter?. Untuk tahu lebih lanjut, anda boleh lah ke kedai buku yang terdekat bagi mendapatkan buku ini. Anda tidak akan berasa rugi untuk membaca novel ini. Hope you will enjoy it as much as i am.

Sebelum aku akhiri post kali ini. Aku nak quote satu ayat yang dilontarkan oleh nenek Peter.

"The most beautiful thing of all, though, is to be able to shake hands again with an old friend."

No comments:

Post a Comment