Sunday 11 May 2014

KEK BATIK

Kek batik ini merupakan hidangan yang senang untuk dibuat kerana bahan-bahannya mudah untuk didapati dan pembuatannya tidak rumit. Aku suka makan kek batik kerana keranggupan biskut yang diselaputi oleh milo dan susu. Oleh itu, kali ini aku akan berkongsi pengalaman pertama aku membuat kek batik ini. Resepi yang aku gunakan untuk membuat kek ini, aku dapati daripada blog cikepal06.blogspot.com. Aku memilih untuk menggunakan resepi beliau kerana bahan-bahan yang digunakan tidak banyak serta proses pembuatannya mudah dan ringkas.



Jom kita mulakan!!!!

Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut:
1 paket milo (400g)
1 paket biskut marie (dipatahkan kepada 4 bahagian)
1 ketul mentega 250g
1/2 tin susu pekat manis
1 sudu besar esen vanila

 Bahan-bahan pun sudah tersedia, jadi kita boleh mula memasak.

- Panaskan kuali dan masukkan mentega terlebih dahulu dan kacau sehingga cair. (gunakan api kecil sahaja)
-Kemudian, masukkan pula milo dan susu pekat. Kacau sehingga sebati (pastikan anda sentiasa kacau sehingga betul-betul sebati kerana jika tidak ia akan berketul)
- Selepas bahan-bahan tadi telah sebati, masukkan pula biskut marie. Kacau biskut-biskut itu sehingga setiap bahagian diselaputi dengan coklat.
-Pindahkan ke dalam loyang atau bekas dan setelah itu anda perlu menekan kek tersebut untuk mampatkan kek supaya tidak mempunyai ruang udara dan setiap bahagian sama rata.
- Rehatkan kek tersebut selama 4 jam di dalam peti ais untuk mengeraskan coklat tersebut.
- Setelah 4 jam anda boleh keluarkan kek itu dan MAKAN!!!!

Begitu mudah kan untuk membuat kek batik ini?. Tidak perlu untuk menggunakan oven dan bahan-bahannya juga ringkas sahaja. Walaupun ringkas tetapi rasanya begitu sedap sekali dan resepi ini boleh diubah suai mengikut kesesuaian selera anda.

Percubaan pertama: coklat ok tetapi biskut terlebih tetapi rasanya masih okay.
Percubaan kedua : aku kurangkan biskut tetapi milo pula terlebih jadi kek batik aku menjadi kenyal dan agak susah untuk dikunyah.









No comments:

Post a Comment