Monday 21 April 2014

KAMERA

Untuk post kali ini aku memilih untuk bercerita mengenai kamera. Untuk pengetahuan semua, terdapat beberapa jenis kamera seperti kamera video, digital, polaroid, kamera web dan fungsi utamanya adalah untuk mengambil gambar. Kini, penggunaan kamera begitu sinonim dengan kehidupan seharian kita, hampir setiap telefon bimbit keluaran terbaru di pasaran kini mempunyai kamera dan kualitinya setanding dengan kamera-kamera yang lain.

Kamera merupakan antara benda yang mesti aku bawa tatkala aku ingin bercuti atau keluar bersama kawan-kawan kerana keupayaannya untuk menangkap momen untuk dijadikan sebagai kenangan di masa hadapan. Setiap kali aku kebosanan atau stress, aku akan lihat semula foto dan video yang ada di dalam simpananku dan aku akan berasa seperti aku berada di dalam gambar tersebut merasai kembali momen yang telah berlalu itu.

Kamera pertama dan satu-satunya kamera yang pernah aku miliki adalah kamera biasa yang menggunakan filem. Kamera ini adalah pemberian daripada ibuku ketika aku berusia 12 tahun dan harganya jika aku tidak silap ketika itu adalah sekitar RM 100 - RM300 sahaja. Seingat ku, satu filem dapat mengambil 24 keping gambar dan  hampir setiap kali kehabisan filem sahaja, aku akan meminta ibuku untuk membelikan filem yang baru supaya aku dapat terus bermain dengan kamera itu. Aku begitu teruja dan apa sahaja yang berada di hadapanku akan ku rakamkan. Akan tetapi, kini aku tidak lagi menggunakan kamera tersebut dan aku sendiri tidak ingat bilakah kali terakhir aku menggunakannya.

Penggunaan kamera pada masa kini lebih kepada kamera digital dan tidak ramai yang menggunakan kamera filem lagi. Kamera digital adalah lebih baik daripada kamera filem kerana kita dapat melihat hasilnya dengan pantas dan jimat kos kerana kita tidak perlu mencuci gambar tersebut.

GoPro Hero 3

Kamera di atas ini merupakan kamera yang paling aku inginkan. Walaupun rupanya agak pelik tetapi keupayaannya sangat luar biasa kerana berkemampuan untuk merakamkan gambar di darat, udara, mahupun lautan dalam. Kamera ini juga tahan lasak dan tidak mudah rosak. Oleh itu, kamera ini menjadi kegemaran dan sering digunakan oleh scuba diver, sky diver, surfer, dan mereka yang melalukan aktiviti lasak.

Kamera ini kini berada dalam senarai teratas wishlist ku dan aku akan pastikan aku akan bekerja keras bagi mendapatkannya sebelum percutian ku yang seterusnya supaya aku dapat merakamkan momen percutian dan perjalananku dengan lebih terperinci.

Lihat sahaja beberapa contoh video yang aku sertakan di bawah. Aku harap aku juga dapat merakamkan setiap momen percutian atau penggembaraan seperti mereka.






No comments:

Post a Comment