Sunday 27 April 2014

WAYANG SANTAI

credit: team KAMISUKAREKA KDO


Kali ini aku akan berkongsi cerita pengalamanku mengendalikan aktiviti Wayang Santai di Kolej Dato' Onn, UKM pada semester lepas bagi menjana pendapatan untuk menjalankan program Hari Ketrampilan Mahasiswa (HAKERA) bagi sesi 2013/2014. Untuk pengetahuan pembaca, program HAKERA ini merupakan program tahunan anjuran kolej kediamanku dan pada sesi kali ini aku telah diamanahkan untuk memegang jawatan sebagai pengarah sekretariat pemasaran dan mempunyai ajk sebanyak 1 lelaki dan 4 perempuan. Tujuan utamanya hanyalah satu iaitu untuk mendapatkan seberapa banyak dalam masa 1 semester dana bagi menampung perbelanjaan menguruskan program ini yang akan berlangsung pada semester kedua.





Wayang Santai ini adalah sesi penayangan filem-filem menarik yang diadakan pada setiap Jumaat malam bagi menjana sumber pendapatan. Idea asal untuk mengadakan aktiviti ini tercetus daripada cadangan para MT program dan kemudiannya diberi penambahbaikan dari segi pelaksanaan oleh pihak kami sendiri. Fungsi utama Wayang Santai ini sebenarnya adalah untuk menarik perhatian penghuni-penghuni KDO khususnya untuk menghilangkan rasa stress dengan menonton wayang bersama kawan-kawan dengan bajet serendah RM1 sahaja.

Sebagaimana pawagam di luar sana yang mempunyai segmen jualan makanan dan minuman ringan, kami juga turut menawarkannya melalui Jualan Santai. Antara menu-menu yang terdapat di Jualan Santai adalah minuman berkarbonat (ala-ala McFizz), popcorn, roti hotdog, dadih dan pastinya menu terlaris kami iaitu kek batik. Setiap menu ini dihasilkan sendiri oleh pihak kami sendiri. Ini adalah kali pertama kami berniaga dan kami sentiasa mencuba untuk menghasilkan dengan lebih baik dari minggu ke minggu supaya pelanggan-pelanggan kami berpuas hati terhadap mutu dan kualiti perkhidmatan serta produk-produk kami.




Sesi Wayang Santai dan Jualan ini hanya bertahan selama 6 sesi sahaja kerana selepas sesi ke-6 itu adalah minggu study week sebelum berlangsungnya peperiksaan hujung semester. Keuntungan bersih yang kami peroleh selepas menolak segala perbelanjaan bagi keenam-enam sesi ini adalah sebanyak RM300++. Walaupun amaunnya sedikit jika  dibandingkan jumlah kos perbelanjaan program HAKERA tetapi aku tetap berbangga dengan pencapaian ajk ku kerana mereka telah banyak membantu dan menahan karenah ku.

Kini, tiada lagi Wayang Santai di KDO tetapi aku berharap aktiviti ini akan diteruskan semula di masa hadapan.

Sekian.


No comments:

Post a Comment